00:00طب هل الأكل بالليل بيتخن؟
00:02برضو الكلام ده مش مظبوط خالص
00:04فكرة الأكل بالليل مش بيتخن
00:06أهم حاجة أخطار أنا باكل إيه
00:08لو أنا باكل وكبة برضو صحية فيها بروتين
00:11وخضار وألياف
00:12ممكن يبقى فيها جزء نشويات أو كاربوهيدريت بسيطة
00:15ما فيش أي مشكلة خالص
00:17وفكرة برضو الناس تقول أنا هاكل عاشا خفيفا
00:20هاكل فاكها بقى كتير براحتي
00:21طبعا الكلام ده مش مظبوط برضو
00:23حتى لو عايز أكل فاكها باكلها معايها بروتين أو دهون صحية
00:27أما فاكها كتير بالليل بالعكس هترفع لي السكر
00:30وتزود الشراهة أو الكريفين بعد كده
00:32طب الصيام المتقطع هل هو سحر؟
00:34وإيه رأيك بساعات الصيام الطويلة؟
00:36اللي بتوصل ل 18 و 20 ساعة
00:38هو طبعا صيام متقطع برضو من الأنظمة الهيلة
00:40بس برضو خلينا نتكلم إن هو مش سحر ولا حاجة
00:44هو برضو الزوم من ضمن الأنظمة
00:46وأحيانا بنحتاجها مع مرضة كتير
00:48ضمن أنظمتنا الغذائية
00:51لكن موضوع الساعات الطويلة ده
00:54ممكن جدا يضر ناس كتير مش مناسب ليهم
00:57خصوصا في السيدات
00:58لما بنصوم وقت طويل زي 18 ساعة أو 20 ساعة
01:02بيأثر على الهيمونات
01:03ممكن يعمل اضطرابات في الدورة الشهرية ويعمل مشاكل
01:05فإحنا الأخضر إن إحنا يكون بساعات مقبولة
01:09كمان نشوف الحالة اللي تناسبها
01:12كمان أهم حاجة إن أنا وقت مكسر سيومي
01:15أبقى عالف بكسر سيومي إزاي؟
01:16لازم أكون برضو بكسره على ألياف وبروتين أكتر
01:20ومش حاجة تكون فيها سكريات أو حلويات
01:23أو حاجات زي تنقش الجراسيمي عالية
01:26عشان مترفعش السكر وتزود برضو بعد كده إلشارها
01:28كمان أكل خلال فترة فطاري
01:31السعرات الحرية المطلوبة مني
01:33لكن لو أنا أخد سعرات حرية أعلى من المطلوب
01:35وأنا عامل سيوم متقطع عمري برضو ما أخس ولا أستفيد مني
01:38ترجمة نانسي قنقر
01:43ترجمة نانسي قنقر
01:43ترجمة نانسي قنقر
Comments