Skip to playerSkip to main content
  • 7 weeks ago
Transcript
00:00القعدة الغلط بتعمل لنا مشاكل كتير إحنا في معانا
00:06المكتب أول حاجة بيعملها إن هو غير إن هو بيخلينا طول النهار عاملين كده
00:11أو لو إحنا قاعدين سندين دهرنا بنروح لللاب توب
00:15بنعمل كده بنتجي ندور التشاست من فوق أو بندور الكتاب
00:19وده بيقفل على الرئة
00:21أول ما بقفل على الرئة بيبتدي النفس يتقصل
00:24بيبقى صعب الهوى يوصل لحد البطن
00:27أو ينفع إن هو يوسع القفص الصدري جامد
00:30إيه الحل؟
00:32الحل إن إحنا لازم ناخد بالنا من القعدة كويس قوي
00:34من القعدة طويلة مهما كنا بنتمارن وعدنا طول اليوم غلط إحنا برضو بنبوز
00:39أول حاجة خلينا نتكلم على القعدة
00:41القعدة عشان نقعد صح لازم إحنا اللاب توب اللي يقرب ليا
00:45وأولينا ونعليه مش إحنا اللي نروح لللاب توب
00:49لأن أوتوماتيك عشان نروح لللاب توب هلاقي نفسي إن أنا بدور لازم هدور كتفي ولازم ضهري من فوق هيتدور
00:56لو إحنا دورنا الظهر من فوق الظهر من تحته يبقى فلعت
01:00ولازم العمود الفقري يبقى فيه زي حرف اس من أخره تحت
01:03أول حاجة لازم أخد الدقن الورى
01:05أوتوماتيك هتحسه أول ما أخد الدقن الورى هيبقى الودن فوق الكتف هلاقي الظهر فرد لوحده
01:10خلينا في الأول نتعاود إن إحنا بلاش نفسنا الظهرينا خالص
01:12هيا نتعاود إن إحنا كده
01:14إيه اللي إحنا بنتعاود إن حاول نبقى كده لأن العضلات هتشتغل
01:18يعني إحنا وإحنا عاديين كده واخدين بلنا إن الكتف الورى وقاعدين مقربين اللابتوب أو رفعينه في نفس الليفل بتاع العين
01:25بتاعنا
01:25ده هيسهل إن إحنا نبقى العمود الفقري
01:27ستريل
01:29بنبقى خايفين قوي إن إحنا قوي ما بنقول إن نعمل كيرف في الظهر من تحت إن إحنا من أوفر كيرف
01:34يعني كيرف يبقى زيادة قوي
01:35وده برضه هي إزدارة فإحنا لازم الحالة بنكلم على التيلبون آخر حتة خالص في العمود الفقري من تحت
01:42هذا دي لازم تبقى بتشاور على الكرسي تحت ففيه سنة أنا باخد الهب سنة يشاور لتحت
01:47لا هو الأدام ولا هو الورى أوفر كيرف لتحت فأول ما بعد التيلبون ده بلاقي أوتوماتيك كل العمود الفقري بقى
01:54العين بقى فوق بعض
01:55دي حاجة مهمة جدنا شو نقزيش العمود الفقري من كتر ساعات القعدة
01:58ولازم اللابتوب زي ما اتفقنا يبقى في الاي لابل ينزل الكرسي ينطلع اللابتوب بحيث دايما إحنا شايفين اي لابل نقص
02:06مستوى العين
02:06إي داية بقى إي داية مش عايزين تبقى كده فالدم يبتزي يرجع بالعكس كتير ويوجع الإيد فإحنا عايزين إيدينا تبقى
02:13ستريت كده دايما
02:14عاملة حرف زاوية تسعين زينا عاد نقول لو تعودنا على القعدة Z ركزنا في النقط Z آخر العمود الفقري الكتف
02:22الورى الودن فوق الكتف وإي داية مزبوطة
02:28احنا مش هنوزل عاديين تولي اليوم عاملين كده اللي هو حاسين احنا مش هنجي لنفسنا
02:33احنا عاديين نقوط كده شوية وبعدين نريح بس عشان نريح محتاجين نريح بطريقة صح يعني يعني إي نريح يعني برضو
02:40هنسند الضهر بس لازم الضهر يبقى فوضع صح
02:43فهنا ممكن أخر مخدة وهنحطها في الكيرف الطبيعي بتاع الضهر من تحت وهحط المخدة برايه وهنريح عليها
02:50هم حاجة لما نريح زي ما اتفقنا واخدين الكتف الورى اللابتوب في المستوى الصح ايدي في المستوى الصح ورجلي في
02:57المستوى الصح
02:58اخر حاجة هتكلم فيها الركل ان لازم رجلينا تبقى الركب والهب تقريباً يا نفس الليفل يا ركب اوط حاجة بسيطة
03:06لكن ما تبقاش طالعة ان لو طلعنا الركب سنة يعني الكرسي بقى واطس كفاية ان الركبة تبقى عالية ده برضو
03:13هيقصر عدوها
03:14وهتبقى هيدي العدل مزموطة العدلات هتقوى على شكل ده في الاول هتبقى حسينكم متشنجين لكن مع الوقت العدلات هتتعاود وهتقوى
03:22على الوضع الصحي ده تاني
03:23مهم جداً نحن نحافظ على الوضع ده بتاعنا لان هو ده هيساعد جداً هو ده هيقوى العدلات على الوضع ده
03:30thank you namaste
Comments